Utvecklingsuppföljning i olika åldrar
Utvecklingsuppföljning 5 år
Bedömning av barns motoriska, kognitiva och socioemotionella utveckling vid 5 till 6 års ålder. Moment, utförande, avvikelser och åtgärder.
Moment | Bedömning | Utförande | Avvikelse | Åtgärd |
Lyssnar och förstår berättelser utan bilder | Språkutveckling, kognitiv förmåga, koncentration. | Anamnes Kan vara att lyssna på högläsning eller inspelning. |
Kan inte koncentrera sig, sitter inte stilla mer än en kort stund, får inget sammanhang i berättelsen. | BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med EMI. |
Berättar begripligt. | Språkutveckling och kognitiv utveckling. | Anamnes Berätta till bild: Vad händer på bilden? |
Kan inte, inte heller anamnesiskt. | BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med EMI. |
Leker med jämnåriga. | Kommunikation och lek. | Anamnes | Leker bäst med yngre barn eller ensam. | BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med EMI. |
Ritar människor med fem detaljer. | Finmotorik, formuppfattning, öga- handkoordination kroppsuppfattning och självuppfattning. |
Förutom kropp och huvud ska barnets teckning bestå av armar eller ben samt ytterligare 4 detaljer, t.ex. hår, ögon, mun, kläder. Parvisa kroppsdelar är samma detalj. |
Klarar inte kraven. Kroppsdelarna hänger inte ihop. | Om enda missade moment, ingen åtgärd. |
Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med EMI. |
||||
Väntar på sin tur. | Kognitiv utveckling, koncentration. | Anamnes, t.ex. kan vänta på sin tur vid samling i förskolan, i matsituationer. | Kan inte. | Om enda missade moment, ingen åtgärd. |
Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt lokala rutiner/ riktlinjer samverkan med EMI. |
Anamnes och observation
- Föräldrarnas och barnets egna frågor och funderingar
- Samspel/kommunikation förälder och barn
- Samspel/kommunikation barn och BHV-personal
Bra ämnen att prata med barnet och föräldrarna om är:
- barnets och familjens vardag
- förskolan, lek och kamratkontakter
- digitala medier, läsa, rita
- samt ämnen som barnet och föräldern själva tar upp.
Eventuella formulär som föräldrarna fyller i bör alltid kompletteras med ett samtal.
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange din yrkestitel, arbetsplats och mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från privatpersoner. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177 för invånare
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.