Utvecklingsuppföljning i olika åldrar

Utvecklingsuppföljning 5 år

Uppföljning vid behov av barns motoriska, kognitiva och socioemotionella utveckling vid 5 till 6 års ålder.

Uppföljning vid behov

Vid 5-årsbesöket sker utvecklingsuppföljning vid behov och till att börja med i det egna BHV-teamet. För de barn där barnhälsovården tidigare initierat insatser gällande utvecklingen följs dessa upp vid besöket. Kontakt med förskolan, efter föräldrarnas medgivande och/eller närvaro, är nödvändig för att kunna göra en så fullständig uppföljning som möjligt. Innehållet i uppföljningen är beroende av lokal överenskommelse och samverkan mellan barnhälsovård, förskola och elevhälsa.

Samverka med elevhälsans medicinska insats

När det finns fortsatt problematik eller om föräldrarna i nuläget är tveksamma är det av värde att initiera uppföljning av barnets utveckling. Denna uppföljning görs bäst inom förskolans och elevhälsans ram, då det är denna verksamhet som barnet ska möta framöver och som kan följa upp resultatet och behov av vidare stöd. Här är samverkan mellan barnhälsovård, förskola, elevhälsan och föräldrarna av avgörande betydelse för överföring av information och planering för barnets fortsatta behov av insatser och skolgång.

Anamnes och observation

Vid varje besök observera:

  • föräldrars egna frågor eller funderingar
  • samspel och kommunikation mellan förälder och barn
  • samspel och kommunikation mellan barn och personal.
Utvecklingsuppföljning vid 5 år
Bedömning av  Moment Genomförande Avvikelser Åtgärder
Språk, kognitiv utveckling, uppmärksamhet Lyssnar och förstår berättelser utan bilder. Anamnes. Kan vara uppmärksam och lyssna på högläsning Svårt vara uppmärksam, sitter inte stilla mer än en kort stund, får inget sammanhang i berättelsen. Se ”Generella åtgärder”.
Språk, kognitiv utveckling Berättar begripligt. Anamnes. Berätta till bild: Vad händer på bilden? Kan inte, inte heller anamnestiskt. Se ”Generella åtgärder”.
Kommunikation och lek Leker med jämnåriga. Anamnes Leker bäst med yngre barn eller ensam. Se ”Generella åtgärder”.
Finmotorik, formuppfattning, öga-handkoordination, kroppsuppfattning och självuppfattning Ritar människor med fem detaljer. Förutom kropp och huvud ska barnets teckning bestå av armar eller ben samt ytterligare fyra detaljer, till exempel hår, ögon, mun, kläder. Parvisa kroppsdelar är samma detalj. Klarar inte kraven. Kroppsdelarna hänger inte ihop. Omoget penngrepp. Håller för löst eller för hårt i pennan. Okoordinerade rörelser. Darrig.

Om enda missade moment, ingen åtgärd. Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultation BHV-psykolog, fysioterapeut, arbetsterapeut

Vidare utredning enligt regionala riktlinjer i samverkan med elevhälsans medicinska insatser.

Kognitiv utveckling, koncentration Väntar på sin tur. Anamnes, till exempel kan vänta på sin tur vid samling i förskolan, i matsituationer. Kan inte vänta på sin tur.

Om enda missade moment, ingen åtgärd. Om fler moment avvikande: BHV-team, konsultation BHV-psykolog.

Vidare utredning enligt regionala riktlinjer i samverkan med elevhälsans medicinska insatser.

Generella åtgärder

För att kunna värdera betydelsen av eventuella tecken på sen eller avvikande utveckling bör andra aspekter av barnets hälsa, utveckling och sätt att fungera beaktas och undersökas vidare utifrån behov.

Vid avvikelser från förväntat utförande:

  • Fråga föräldrarna om fynden stämmer och om detta är något föräldrarna har observerat tidigare.
  • Vägledning och rådgivning om lek och stimulans.
  • Vägledning och rådgivning anpassat till utfall och barnets och familjens behov. 
  • Uppföljning vid kommande hälsobesök och hälsouppföljning.
  • Uppföljning vid extra besök utifrån behov. 
  • Konsultera BHV-teamet utifrån behov.

Konsultation och remittering

Vid flera avvikelser inom ett eller fler områden eller kvarstående avvikelser över tid: konsultation eller remiss till berörd profession, exempelvis barnläkare, BHV-psykolog, logoped eller fysioterapeut.

Till toppen av sidan