Socioemotionell utveckling

Främja socioemotionell utveckling

Faktorer som främjar barns socioemotionella utveckling samt beskrivning av förebyggande och stödjande insatser till barn med särskilda behov.

För alla

För alla vid behov

För alla

Främja ett lyhört föräldraskap, anknytning, gott samspel och en miljö som erbjuder lek och stimulans genom information och vägledning utifrån varje enskild familjs och barns behov.

Under besöket kan flera tillfällen ges att visa på och samtal om barnets förmågor och sätt att främja dessa.


Alla föräldrar ges möjlighet och utrymme att prata om sitt föräldraskap, kontakt och relation mellan barn och förälder, barnets relationer till andra vuxna och barn samt barnets humör, temperament och känslouttryck.


Föräldrarnas erfarenheter, frågor och eventuella oro uppmärksammas och utforskas vidare.


Konsultera BHV-team, BHV-psykolog utifrån behov.


Uppföljning av barnets socioemotionella utveckling, samspel, kommunikation och lek sker vid:

samt vid hälsobesök däremellan utifrån behov.

För alla vid behov

Utökad individuell vägledning till de föräldrar som behöver stöd i sitt föräldraskap och i samspel mellan barn och förälder.


Utökat stöd till de familjer där barnet visar tecken på

  • avvikelser från förväntad socioemotionella utveckling
  • svårigheter i kontakt och samspel mellan barn och förälder,
  • svårigheter i kontakt och relation med andra vuxna och barn samt
  • beteendeproblem eller symtom exempel på ihållande regleringssvårigheter, oro, ängslan samt återkommande konflikter.

Stödet kan bestå av samtal med föräldern om barnets sociala och emotionella utveckling:

  • Barnets vardag, hemma och i förskolan.
  • Lek, samspel och kontakt och relation med föräldern, andra vuxna och barn.
  • Barnets temperament och känslouttryck.

Information och vägledning om sätt att främja social och emotionell utveckling.

Samtal med förälder om deras föräldraskap, vardag och eget mående.

Stödsamtal vid nedstämdhet eller postpartum depression

Hembesök


Uppföljande kontakt med förälder.

Träffa barn och förälder tillsammans vid ett uppföljande besök.


Konsultera BHV-teamet, BHV-psykolog eller annan verksamhet och profession för vidare handläggning och insatser.

För alla vid behov

Vid kvarstående tecken på avvikelse från socioemotionell förväntad utveckling eller ökad problematik erbjuds fortsatt individuellt stöd, bedömning, behandling och remiss till annan vårdgivare till exempel BHV-psykolog, vårdcentralens läkare, barnsjukvård, barnhabilitering, psykolog på vårdcentral, barn- eller vuxenpsykiatri.


Remiss till riktad verksamhet till exempel:

  • småbarnsteam, spädbarnsverksamhet vid samspelssvårigheter
  • tvärprofessionellt och tvärsektoriellt team vid misstanke om utvecklingsrelaterad funktionsavvikelse
  • andra verksamheter som i sitt uppdrag möter barn och föräldrar som behöver behandlande insatser i området.

Uppföljande kontakt med förälder i syfte att följa upp utfall av vidare insats.


Konsultera socialtjänst vid misstänkt omsorgssvikt eller ihållande, oroande samspelsproblem.


Orosanmälan till socialtjänst vid misstanke om omsorgssvikt eller annan oro för barnets mående och livssituation.

Faktorer som främjar

Faktorer som främjar barns socioemotionella utveckling:

  • Ett lyhört föräldraskap som baseras på ett samspel där det finns uppmärksamhet och förståelse för barnets upplevelser, behov, omsorg och intressen.
  • En miljö som är trygg, förutsägbar och varierad med krav anpassade efter barnets mognad.
  • Under barnets andra levnadsår och framåt fyller leken och samspelet med andra barn och vuxna en viktig roll för socialt tänkande och att umgås med andra, empati och bearbetning av upplevelser.

Läs mer: Främja trygg anknytning och gott samspel

Förskolans betydelse

När barnen börjar förskolan kommer de möta många nya personer och tillsammans befinna sig i en ny situation med regler, rutiner och sammanhang som är nya för barnet. Barnet kommer att möta flera utmaningar, men också möjligheter att öva sina sociala och emotionella förmågor. Förskolans läroplan har flera mål som berör socioemotionell utveckling, och i en bra förskolemiljö kan barn lära sig många nya färdigheter och utvecklas som personer både genom interaktion med barn och vuxna, och genom observation av andra. Konflikter och hur man hanterar dem är en viktig och naturlig del av denna process.

Läs mer: Om förskolan - Utbildningsguiden (Skolverket)

Samhällets påverkan

Samhället förändras ständigt, och en del av dessa förändringar kan påverka barns socioemotionella utveckling. Samtal och samvaro med föräldrar, övriga familjen och andra vuxna hjälper till att skapa nära och trygga relationer. Ingen av dessa erfarenheter kan ersättas med digitala verktyg. Man behöver hålla sig uppdaterad på aktuella råd och riktlinjer från relevanta myndigheter angående digitala medier och dela den informationen med familjerna.

Läs mer: Skärmvanor för barn 0-6 år

Generella och riktade insatser

De flesta barn och familjer behöver inte professionellt stöd för att främja barnets socioemotionella utveckling. I princip alla barn och familjer går igenom svåra perioder, utan att detta ska ses som avvikande eller farligt. Samtidigt är det viktigt att tidigt uppmärksamma tecken på avvikande utveckling och psykisk ohälsa.

Tillit och samarbete

En grundförutsättning för att få god effekt på olika slag av insatser är att det finns en allians mellan familjen och vårdpersonalen. Man arbetar tillsammans för att förbättra situationen. Vid problematik och svårigheter som inte kan hanteras inom barnhälsovården ska man hänvisa familjen vidare för ytterligare bedömning och insatser.

Förebyggande insatser och psykologiska behandlingsmetoder:

Vid misstanke om brister i omsorg och barnets livssituation ska man ta kontakt med och göra en orosanmälan till socialtjänsten.

För förskolebarn med konstaterade svårigheter i sin socioemotionella utveckling finns det olika slags insatser. Insatserna som beskrivs nedan är några generellt viktiga komponenter.

Psykoedukation

Det är viktigt att förmedla kunskap och ge information till föräldrar utifrån varje enskilt barns och familjs behov. Man kan behöva ha uppföljande och återkommande kontakt beroende på barnets svårigheter och familjesituationen. Uppföljande besök stäms av med familjen. Kunskap och information förmedlas i samtal under hälsobesöken, genom skriftligt informationsmaterial och eller tips om material som böcker och digitala tjänster i området.

Multimodala insatser - ofta i samverkan med annan verksamhet

Utvecklingsrelaterade och socioemotionella svårigheter hos barn är i regel komplexa och man behöver ofta rikta insatser både till barnet och till omgivningen. Hälso- och sjukvården, socialtjänsten och förskolan behöver ofta samarbeta för att ge rätt stöd, beroende på vad familjen behöver.

För att kunna erbjuda effektiv hjälp är det viktigt att

  • göra en noggrann och heltäckande beskrivning av barnets beteende
  • beskriva avvikelser från förväntad utveckling
  • beskriva påverkansfaktorer i barnets miljö.

Till toppen av sidan