Motorisk utveckling

Motorisk utveckling från 18 månader

Typisk motorisk utveckling och avvikande motoriskt utförande för barn från 18 månaders ålder.

Typisk motorisk utveckling

Vid 18 månader har barnet uppnått sina grundläggande motoriska färdigheter som att sitta, stå och gå. Barnet är aktivt och rör sig snabbt, och gillar att röra sig på olika sätt för att lära känna sin kropp, sina rörelser och sin omgivning. Nedan beskrivs färdigheter barn kan ha vid olika åldrar, men det är fortfarande viktigt att observera det motoriska utförandet för att kunna identifiera eventuella avvikelser. Samtidigt kan man komplettera undersökningen med en bedömning av barnets koordination- och koncentrationsförmåga.

Man bör också vara särskilt observant på om barnets motoriska utveckling: 

  • har stannat av
  • har gått tillbaka
  • om det finns några nyupptäckta avvikelser i det motoriska utförandet.

Grovmotorik

Typisk grovmotorisk utveckling för barn från 18 månader:

  • Barnet går stadigt. Gången är liksidig och kan fortfarande vara lite bredspårig. När barnet går på plant underlag hänger armarna ner efter sidorna och armarna och händerna är avspända.
  • Barnet kan stanna och vända sig om utan att tappa balansen och ramla, men det är fortfarande en utmaning att gå uppför och nerför.
  • Barnet sätter sig på huk och reser sig igen utan stöd.
  • En del barn försöker springa.
  • Barnet sitter gärna på en egen liten stol. Sitter stadigt med rak rygg och kan vrida på huvudet för att titta på saker. Barnet behöver inte ta stöd av händerna och inte heller luta kroppen mot ryggstödet eller bordskanten.
  • Armarna, händerna, benen och fötterna rör sig på ett likartat och anpassat sätt.

Handfunktion

Typisk handfunktion för barn från 18 månader:

  • En del barn har nu valt sin föredragna hand, men barnet använder båda händerna när det behövs och de samarbetar väl.
  • Pincettgreppet är snabbt och säkert i båda händerna
  • Händerna rör sig på ett likartat och anpassat sätt.

Avvikande motoriskt utförande

I följande situationer bör uppföljning av barnets motoriska utveckling göras samt konsultation med barnhälsovårdsteam och/eller specialistläkare eller fysioterapeut vid behov:

  • Barnet visar en försenad motorisk utveckling.
  • Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande.
  • Barnet visar en avvikande motorisk förmåga.
  • Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.

I följande situationer görs extra uppföljning och konsultation med barnhälsovårdsteamet.  Överväg även vidare remittering till fysioterapeut och/eller specialistläkare:

  • Barnet visar en försenad, avstannad eller har gått tillbaka i sin motoriska utveckling.
  • Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande vid upprepade undersökningar.
  • Barnet visar en avvikande motorisk förmåga vid upprepade undersökningar.
  • Barnet visar nyupptäckta motoriska avvikelser.
  • Barnet visar bristande koordinationsförmåga och påtagligt bristande uppmärksamhets- och koncentrationsförmåga.
  • Barnet visar balanssvårigheter.
  • Barnet visar klumpig motorik.
  • Barnet går på tå.
  • Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.

Läs mer i Rikshandboken: Motoriska svårigheter och funktionsnedsättningar

 

Till toppen av sidan