Motorisk utveckling 5 till 6 år
Typisk motorisk utveckling och avvikande motoriskt utförande för barn mellan 5 och 6 år.
Typisk motorisk utveckling
Barnets rörelser är nu planerade, avvägda och utförs med god precision. Barnet arbetar ofta med målmedvetenhet och stor skaparglädje.
Grovmotorik
Följande är typisk grovmotorisk utveckling för barn i 5 till 6-årsåldern:
- Barnet går med välkoordinerad gång och springer på ett vuxet sätt.
- Barnet springer uppför och nerför en trappa.
- Barnet kan springa så att båda benen är i luften samtidigt.
- Barnet kan stå på ett ben i cirka 10 sekunder utan att vingla och utan att knäna rör varandra, både på höger och vänster ben.
- Barnet kan hoppa jämfota flera steg efter varandra, i flera meter.
- Barnet kan hoppa längdhopp med ansats, minst 75 cm.
- Barnet kan hoppa framåt med hoppsasteg, vilket innebär att barnet hoppar framåt på ett ben, landar, och sedan hoppar vidare på det andra benet.
- Barnet rör armar, händer, ben och fötter på ett likartat och anpassat sätt.
Handfunktion
Följande är typisk handfunktion för barn i 5-6-årsåldern:
- Barnet placerar föremål med god riktning och anpassad kraft.
- Barnet äter med kniv och gaffel.
- Barnet kan klippa med sax.
- Barnet kastar, studsar och fångar stor och liten boll.
- Barnet rör händerna på ett likartat och anpassat sätt.
Avvikande motoriskt utförande
I följande situationer bör uppföljning av barnets motoriska utveckling göras samt konsultation med barnhälsovårdsteam och/eller specialistläkare eller fysioterapeut vid behov:
- Barnet visar en försenad motorisk utveckling.
- Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande.
- Barnet visar en avvikande motorisk förmåga.
- Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.
I följande situationer görs extra uppföljning och konsultation med barnhälsovårdsteamet. Överväg även vidare remittering till fysioterapeut och/eller specialistläkare:
- Barnet visar en försenad, avstannad eller har gått tillbaka i sin motoriska utveckling.
- Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande vid upprepade undersökningar.
- Barnet visar en avvikande motorisk förmåga vid upprepade undersökningar.
- Barnet visar nyupptäckta motoriska avvikelser.
- Barnet visar bristande koordinationsförmåga och påtagligt bristande uppmärksamhets- och koncentrationsförmåga.
- Barnet visar balanssvårigheter.
- Barnet visar klumpig motorik.
- Barnet går på tå.
- Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.
Läs mer i Rikshandboken: Motoriska svårigheter och funktionsnedsättningar
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange din yrkestitel, arbetsplats och mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från privatpersoner. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177 för invånare
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.