Motorisk utveckling

Motorisk utveckling 5 till 6 år

Typisk motorisk utveckling och avvikande motoriskt utförande för barn mellan 5 och 6 år.

Barnets rörelser är nu planerade, avvägda och utförs med god precision. Barnet arbetar ofta med målmedvetenhet och stor skaparglädje.

Grovmotorik

Följande är typisk grovmotorisk  utveckling för barn i 5-6-årsåldern:

  • Barnet går med välkoordinerad gång och springer på ett vuxet sätt.
  • Barnet springer uppför och nerför en trappa.
  • Barnet kan springa så att båda benen är i luften samtidigt.
  • Barnet kan stå på ett ben i cirka 10 sekunder utan att vingla och utan att knäna rör varandra, både på höger och vänster ben.
  • Barnet kan hoppa jämfota flera steg efter varandra, i flera meter.
  • Barnet kan hoppa längdhopp med ansats, minst 75 cm.
  • Barnet kan hoppa framåt med hoppsasteg, vilket innebär att barnet hoppar framåt på ett ben, landar, och sedan hoppar vidare på det andra benet.
  • Barnet rör armar, händer, ben och fötter på ett likartat och anpassat sätt.

Handfunktion

Följande är typisk handfunktion för barn i 5-6-årsåldern:

  • Barnet placerar föremål med god riktning och anpassad kraft.
  • Barnet äter med kniv och gaffel.
  • Barnet kan klippa med sax.
  • Barnet kastar, studsar och fångar stor och liten boll.
  • Barnet rör händerna på ett likartat och anpassat sätt.

Avvikande motoriskt utförande från 18 månader 

I följande situationer bör uppföljning göras samt konsultation med barnhälsovårdsteam och/eller specialistläkare eller fysioterapeut:

  • Barnet visar en försenad motorisk utveckling.
  • Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande.
  • Barnet visar en avvikande motorisk förmåga.
  • Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.

I följande situationer görs extra uppföljning och konsultation med barnhälsovårdsteamet.  Överväg även vidare remittering till fysioterapeut och/eller specialistläkare:

  • Barnet visar en försenad, avstannad eller har gått tillbaka i sin motoriska utveckling.
  • Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande vid upprepade undersökningar.
  • Barnet visar en avvikande motorisk förmåga vid upprepade undersökningar.
  • Barnet visar nyupptäckta motoriska avvikelser.
  • Barnet visar bristande koordinationsförmåga och påtagligt bristande uppmärksamhets- och koncentrationsförmåga.
  • Barnet visar balanssvårigheter.
  • Barnet visar klumpig motorik.
  • Barnet går på tå.
  • Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.

Läs mer i Rikshandboken: Motoriska svårigheter och funktionsnedsättningar

 

Till toppen av sidan