Motorisk utveckling

Motorisk utveckling 2,5 till 3 år

Typisk motorisk utveckling och avvikande motoriskt utförande för barn mellan 2,5 år och 3 år.

Barn 2,5 år

Barn i 2,5-årsåldern rör sig med säkerhet och använder sin motoriska förmåga för att utforska sin egen förmåga och omgivningen.

Grovmotorik

Följande är typisk grovmotorisk utveckling för barn i 2,5-årsåldern:

  • Barnet går med ledig gång och god fotavveckling, rullar från hälen över på tårna.
  • Barnet går inte längre går bredbent.
  • Barnet går och springer och kan stanna eller ändra riktning plötsligt, utan att tappa balansen.
  • Barnet står utan stöd och sparkar boll utan att ramla.
  • Barnet hoppar jämfota med hela fotsulan utan stöd, där fötterna lyfter från underlaget.
  • Barnet rör händer, armar, ben och fötter på ett likartat och anpassat sätt.

Handfunktion

Följande är typisk handfunktion för barn i 2,5-årsåldern:

  • Barnet håller om sked eller en penna med ett inåtvridet tvärgrepp, ibland även med sträckt pekfinger längre ner på föremålet.
  • Barnet kan själv hälla upp dryck från liten tillbringare i en mugg.
  • Barnet kastar boll riktningsbestämt.
  • Barnet fångar en stor boll med båda armarna och bröstet.
  • Barnet rör händerna på ett likartat och anpassat sätt.

Barn 3 år

Barn i 3-årsåldern rör sig lätt och ledigt med god stabilitet. Många barn i den här åldern tycker om att springa, hoppa och klättra.

Grovmotorik

Det är vanligt att barn i 3-årsåldern:

  • kan kliva över föremål och nerför låga höjder med anpassade steg
  • springer med fart
  • klarar start och stopp, snabba tempo- och riktningsförändringar, och väjer undan för hinder
  • kan gå i trappor utan stöd
  • hoppar nerför låg höjd med god balans
  • kan hoppa jämfota
  • rör händerna, armarna, benen och fötterna på ett likartat och anpassat sätt.

Handfunktion

Det är vanligt att barn i 3-årsåldern:

  • kan placera föremål med god riktning och anpassad kraft
  • kan rita en cirkel
  • kastar och fångar en stor boll
  • klär på sig själv med viss hjälp
  • rör händerna på ett likartat och anpassat sätt.

Avvikande motoriskt utförande

I följande situationer bör uppföljning av barnets motoriska utveckling göras samt konsultation med barnhälsovårdsteam och/eller specialistläkare eller fysioterapeut vid behov:

  • Barnet visar en försenad motorisk utveckling.
  • Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande.
  • Barnet visar en avvikande motorisk förmåga.
  • Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.

I följande situationer görs extra uppföljning och konsultation med barnhälsovårdsteamet.  Överväg även vidare remittering till fysioterapeut och/eller specialistläkare:

  • Barnet visar en försenad, avstannad eller har gått tillbaka i sin motoriska utveckling.
  • Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande vid upprepade undersökningar.
  • Barnet visar en avvikande motorisk förmåga vid upprepade undersökningar.
  • Barnet visar nyupptäckta motoriska avvikelser.
  • Barnet visar bristande koordinationsförmåga och påtagligt bristande uppmärksamhets- och koncentrationsförmåga.
  • Barnet visar balanssvårigheter.
  • Barnet visar klumpig motorik.
  • Barnet går på tå.
  • Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.

Läs mer i Rikshandboken: Motoriska svårigheter och funktionsnedsättningar

 

Till toppen av sidan