Utvecklingsuppföljning i olika åldrar

Utvecklingsuppföljning 4 år

Bedömning av barns motoriska, kognitiva och socioemotionella utveckling vid 4 års ålder. Moment, genomförande, avvikelser och åtgärder.

I utvecklingsuppföljningen ingår att väga samman vad barnet förmedlar under besöket, förälderns beskrivning av barnet, vad som sedan tidigare är känt, samt riktade frågor (anamnes), observationer och strukturerade undersökningar. Se regionalt tillägg om aktuellt för åldern.

Anamnes och observation

Vid varje besök observera:

  • föräldrars egna frågor eller funderingar
  • samspel och kommunikation mellan förälder och barn
  • samspel och kommunikation mellan barn och personal.
Utvecklingsbedömning vid 4 år
Bedömning av  Moment Genomförande Avvikelser Åtgärder
Grovmotorik Går balansgång på ett brett streck eller en bräda. Ge barnet utrymme att rör sig i rummet. Helst barfota. Använd 3 cm bred och 2 m lång bräda eller remsa direkt på golvet. Observera balans och koordination. Bristande balans. Okoordinerade rörelser.  Avvikande gång. Avstannad och tillbakagång i den motoriska utvecklingen. Nedsatt uthållighet eller ork. Se rubrik ”Generella åtgärder”.
Finmotorik Trä pärlor på tråd. Låt barnet sitta på en liten stol framför ett bord. Använd träpärlor (cirka 1 cm) och ett snöre. Håller pärlorna med tum- och fingergrepp, inte längre mot handflatan. Håller för hårt eller för löst i pärlan och snöret. Okoordinerad rörelser. Darrig. Mycket ostadig, Inget pincettgrepp. Bristande samordning mellan händerna. Se ”Generella åtgärder”.
Finmotorik Rita en huvudfoting. Låt barnet sitta på en liten stol framför ett bord. Använd papper och blyertspenna. Barnet ritar en tydlig cirkel för huvud eller kropp samt ytterligare 3 tydliga detaljer (2 ögon en detalj). Icke identifierbar människa. Svår att bedöma. Omoget penngrepp. Håller för löst eller för hårt i pennan. Okoordinerade rörelser. Darrig. Se ”Generella åtgärder”.
Finmotorik Ritar korsande linjer. Barnet ska kunna rita två linjer som korsar varandra. Linjerna kan vara olika långa och behöver inte korsas på mitten eller i rät vinkel. Klarar inte avbrutna linjer. Omoget penngrepp. Håller för löst eller för hårt i pennan. Okoordinerade rörelser. Darrig. Se ”Generella åtgärder”.
Kommunikation och språk Förstår  instruktioner i flera led. Anamnes. Ge en instruktion som består av flera led.  Till exempel: "Gå till bordet och hämta pusslet, ge det till pappa!" Kan inte nu eller annars. Se ”Generella åtgärder”.
Kommunikation och lek Samleker Anamnes Tar inte kontakt med jämnåriga, visar aggressivitet, klarar inte turtagning. Se ”Generella åtgärder”.
Kognitiv utveckling Kan några färger. Använd till exempel klossar med grundfärger. Följer inte instruktionen, kan ingen enstaka färg. Se ”Generella åtgärder”.
Kognitiv utveckling Räknar tre föremål. 3 klossar, tydligt avstånd emellan. Följer inte instruktionen, räknar inte föremålen. Se ”Generella åtgärder”.

Generella åtgärder

För att kunna värdera betydelsen av eventuella tecken på sen eller avvikande utveckling bör andra aspekter av barnets hälsa, utveckling och sätt att fungera beaktas och undersökas vidare utifrån behov.

Gör följande vid avvikelser från förväntat utförande:

  • Fråga föräldrarna om fynden stämmer och om detta är något föräldrarna har observerat tidigare.
  • Vägledning och rådgivning om lek och stimulans.
  • Vägledning och rådgivning anpassat till utfall och barnets och familjens behov. 
  • Uppföljning vid kommande hälsobesök och hälsouppföljning.
  • Uppföljning vid extra besök utifrån behov. 
  • Konsultera BHV-teamet utifrån behov.

Konsultation och remittering

Vid flera avvikelser inom ett eller fler områden eller kvarstående avvikelser över tid: konsultation eller remiss till berörd profession, exempelvis barnläkare, BHV-psykolog, logoped eller fysioterapeut.

Regionala tillägg

Här finns regionala tillägg

Till toppen av sidan