Utvecklingsuppföljning 18 månader
Bedömning av barns motoriska, kognitiva och socioemotionella utveckling vid 18 månaders ålder. Moment, genomförande, avvikelser och åtgärder.
I utvecklingsuppföljningen ingår att väga samman vad barnet förmedlar under besöket, förälderns beskrivning av barnet, vad som sedan tidigare är känt, samt riktade frågor (anamnes), observationer och strukturerade undersökningar. Se regionalt tillägg om aktuellt för åldern.
Anamnes och observation
Vid varje besök observera:
- föräldrars egna frågor eller funderingar
- samspel och kommunikation mellan förälder och barn
- samspel och kommunikation mellan barn och personal.
Bedömning av | Moment | Genomförande | Avvikelser | Åtgärder |
---|---|---|---|---|
Går säkert utan stöd. |
Ge barnet utrymme att rör sig i rummet. Locka med leksak. |
Visar ingen förflyttning. Reser sig inte mot möbler eller annat. Avvikande gång. Avstannad och tillbakagång i den motoriska utvecklingen. Nedsatt uthållighet eller ork. |
Remiss till barnläkare och fysioterapeut. I övrigt se rubrik ”Generella åtgärder”. |
|
Bygger torn av 2–3 klossar. |
Låt barnet sitta på en liten stol framför ett bord. Använd träklossar som är 2–3 cm. |
Påtaglig asymmetri i händerna. Spända armar. Hårt knutna händer. Inslagna tummar. Spända rörelser. Okoordinerade rörelser. Skakiga rörelser. |
Fråga hur barnet hanterar till exempel penna, bestick och att bära stora föremål. I övrigt se ”Generella åtgärder”. |
|
Finmotorik |
Klotterritar |
Låt barnet sitta på en liten stol framför ett bord. Använd papper och färgkritor. Ska klara prickar och streck. |
Påtaglig asymmetri i händerna. Spända armar. Hårt knutna händer. Inslagna tummar. Spända rörelser. Okoordinerade rörelser. Skakiga rörelser. |
Fråga hur barnet hanterar till exempel penna, bestick och att bära stora föremål. I övrigt se ”Generella åtgärder”. |
Språk och kommunikation, lek, kognitiv utveckling |
Anamnes och pekbok. |
Utför inte. |
Remiss hörselvård utifrån bedömning. Se ”Generella åtgärder”. |
|
Språk, kommunikation, lek, kognitiv utveckling, hörsel |
Anamnes och pekbok. |
Förstår inte. |
Se ”Generella åtgärder”. |
|
Samspel, kommunikation |
Veckla in leksak i papper när barnet ser på. |
Förstår inte. |
Se ”Generella åtgärder”. |
|
Kognitiv utveckling, språk |
Pekar ut kroppsdelar. |
"Var är näsan?" Be barnet peka ut kroppsdelar. |
Utför inte. |
Se ”Generella åtgärder”. |
Samspel, kognitiv utveckling, språk och kommunikation |
Hämtar föremål på uppmaning. |
"Hämta dockan!" Be barnet hämta ett föremål på uppmaning. |
Utför inte. |
Se ”Generella åtgärder”. |
Generella åtgärder
För att kunna värdera betydelsen av eventuella tecken på sen eller avvikande utveckling bör andra aspekter av barnets hälsa, utveckling och sätt att fungera beaktas och undersökas vidare utifrån behov.
Gör följande vid avvikelser från förväntat utförande:
- Fråga föräldrarna om fynden stämmer och om detta är något föräldrarna har observerat tidigare.
- Vägledning och rådgivning om lek och stimulans.
- Vägledning och rådgivning anpassat till utfall och barnets och familjens behov.
- Uppföljning vid kommande hälsobesök och hälsouppföljning.
- Uppföljning vid extra besök utifrån behov.
- Konsultera BHV-teamet utifrån behov.
Konsultation och remittering
Vid flera avvikelser inom ett eller fler områden eller kvarstående avvikelser över tid: konsultation eller remiss till berörd profession, exempelvis barnläkare, BHV-psykolog, logoped eller fysioterapeut.
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange din yrkestitel, arbetsplats och mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från privatpersoner. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177 för invånare
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.