Utvecklingsuppföljning 10 månader
Bedömning av barns motoriska, kognitiva och socioemotionella utveckling vid 10 månaders ålder. Moment, genomförande, avvikelser och åtgärder.
I utvecklingsuppföljningen ingår att väga samman vad barnet förmedlar under besöket, förälderns beskrivning av barnet, vad som sedan tidigare är känt, samt riktade frågor (anamnes), observationer och strukturerade undersökningar. Se regionalt tillägg om aktuellt för åldern.
Anamnes och observation
Vid varje besök observera:
- föräldrars egna frågor eller funderingar
- samspel och kommunikation mellan förälder och barn
- samspel och kommunikation mellan barn och personal.
Bedömning av | Moment | Genomförande | Avvikelser | Åtgärder |
---|---|---|---|---|
Grovmotorik | Reser sig, går utmed möbler eller annat. | Barnet sitter på golvet. Locka med leksak. Ge barnet utrymme att röra sig i rummet. | Barnet visar ingen förflyttning. Nedsatt uthållighet eller ork. Påtaglig asymmetri. Spända armar. Hårt knutna händer. Inslagna tummar. Spända ben. Plantarflexion i fotleden. Spända rörelser. | Uppmuntra till lek på golvet. I övrigt se rubrik ”Generella åtgärder”. |
Finmotorik | Pincettgrepp (tumme mot pekfinger). | Låt barnet plocka en liten pärla, med både höger och vänster hand. | Påtaglig asymmetri. Spända armar. Hårt knutna händer. | Se ”Generella åtgärder”. |
Socioemotionell utveckling, språk/kommunikation, finmotorik | Slå två klossar mot varandra i samspel med barnet. Gör barnet aktiviteten tillsammans med dig? Imiterar barnet dig? | Barnet sitter i vårdnadshavares knä. Använd träklossar som är 2–3 cm. | Imiterar och utför inte - inte heller hemma (grytlock eller annat). Nedsatt uthållighet eller ork. | Se ”Generella åtgärder”. |
Språk, kommunikation | Förstår enstaka ord. | Anamnes samt till exempel "Var är lampan, boken, bollen?" Det är viktigt att barnet inte har fokus på saken innan man frågar. Om barnet endast försöker upprepa ordet, utan att titta mot föremålet, ska man testa med att fråga efter en annan sak. Hen ska visa att hen har förstått frågan. Om barnet inte följer instruktionen, fråga föräldrarna om hen förstår språkliga instruktioner hemma. |
Verkar inte uppfatta eller förstå. Barnet följer inte instruktionen. |
Remiss hörselvård beroende på utfall. I övrigt se ”Generella åtgärder”. |
Socioemotionell utveckling | Leker "tittut-leken". | Anamnes samt någon gömmer sig bakom dörr eller bok. Testa vad som händer om man gömmer sitt ansikte för barnet och leker tittut. Reagerar hen? | Verkar inte förstå. | Se ”Generella åtgärder”. |
Generella åtgärder
För att kunna värdera betydelsen av eventuella tecken på sen eller avvikande utveckling bör andra aspekter av barnets hälsa, utveckling och sätt att fungera beaktas och undersökas vidare utifrån behov.
Gör följande vid avvikelser från förväntat utförande:
- Fråga föräldrarna om fynden stämmer och om detta är något föräldrarna har observerat tidigare.
- Vägledning och rådgivning om lek och stimulans.
- Vägledning och rådgivning anpassat till utfall och barnets och familjens behov.
- Uppföljning vid kommande hälsobesök och hälsouppföljning.
- Uppföljning vid extra besök utifrån behov.
- Konsultera BHV-teamet utifrån behov.
Konsultation och remittering
Vid flera avvikelser inom ett eller fler områden eller kvarstående avvikelser över tid: konsultation eller remiss till berörd profession, exempelvis barnläkare, BHV-psykolog, logoped eller fysioterapeut.
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange din yrkestitel, arbetsplats och mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från privatpersoner. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177 för invånare
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.