Utvecklingsuppföljning 2,5 och 3 år
Bedömning av barns motoriska, kognitiva och socioemotionella utveckling vid 2,5 och 3 års ålder. Moment, genomförande, avvikelser och åtgärder.
I utvecklingsuppföljningen ingår att väga samman vad barnet förmedlar under besöket, förälderns beskrivning av barnet, vad som sedan tidigare är känt, samt riktade frågor (anamnes), observationer och strukturerade undersökningar. Se regionalt tillägg om aktuellt för åldern.
Anamnes och observation
Vid varje besök observera:
- föräldrars egna frågor eller funderingar
- samspel och kommunikation mellan förälder och barn
- samspel och kommunikation mellan barn och personal.
Bedömning av | Moment | Genomförande | Avvikelser | Åtgärder |
---|---|---|---|---|
Hoppar på hela fotsulan utan stöd. |
Ge barnet utrymme att rör sig i rummet. Helst barfota. Locka barnet att hoppa till exempel genom att visa. Observera balans och koordination. |
Bristande balans. Okoordinerade rörelser. Nedsatt uthållighet eller ork. |
Se rubrik ”Generella åtgärder”. |
|
Grovmotorik |
Sparkar boll utan stöd och utan att ramla. |
Ge barnet utrymme att rör sig i rummet. Helst barfota. Lek med större boll >65 mm. Observera balans och koordination. |
Bristande balans. Okoordinerade rörelser. Avvikande gång. Avstannad och tillbakagång i den motoriska utvecklingen. Nedsatt uthållighet eller ork. | Se ”Generella åtgärder”. |
Finmotorik | Cirkelklotter efter att bli visad hur. | Låt barnet sitta på en liten stol framför ett bord. Använd papper och blyertspenna. Observera hur barnet håller i pennan, samt om barnet hjälper till med den icke-aktiva handen. | Svaga streck, kan inte rita i bågform. Omoget penngrepp. Tvärhandsgrepp då barnet håller pennan är tillåtet. Håller för löst eller för hårt i pennan. | Se ”Generella åtgärder”. |
Språk och kommunikation, kognitiv utveckling | Talar 2 till 3 ordsatser. | Lyssna på barnets spontana tal. Regional metod för språkscreening. | 2,5 år klarar inte tvåordssatser. 3 år klarar inte treordssatser. Utfall språkscreening. | Remiss hörselvård beroende på utfall. I övrigt se ”Generella åtgärder”. |
Kommunikation, lek, kognitiv utveckling | Enkla rollekar. | Använd leksaker: "Kör bilen!", "Mata dockan!", "Kon äter gräs". Hjälp barnet med uppgiften. | Om barnet enbart, ensidigt undersöker leksakerna i munnen eller bankar dem i bordet. | Se ”Generella åtgärder”. |
Språk, kommunikation, kognitiv utveckling | Benämner och använder föremål. | Be barnet peka ut docka, bil, boll och hund. Om barnet inte spontant benämner föremålen, fråga "Vad är det här?" "Ge bollen till dockan". | Om barnet inte klarar uppgifterna utan hjälp av den vuxne. | Se ”Generella åtgärder”. |
Generella åtgärder
För att kunna värdera betydelsen av eventuella tecken på sen eller avvikande utveckling bör andra aspekter av barnets hälsa, utveckling och sätt att fungera beaktas och undersökas vidare utifrån behov.
Gör följande vid avvikelser från förväntat utförande:
- Fråga föräldrarna om fynden stämmer och om detta är något föräldrarna har observerat tidigare.
- Vägledning och rådgivning om lek och stimulans.
- Vägledning och rådgivning anpassat till utfall och barnets och familjens behov.
- Uppföljning vid kommande hälsobesök och hälsouppföljning.
- Uppföljning vid extra besök utifrån behov.
- Konsultera BHV-teamet utifrån behov.
Konsultation och remittering
Vid flera avvikelser inom ett eller fler områden eller kvarstående avvikelser över tid: konsultation eller remiss till berörd profession, exempelvis barnläkare, BHV-psykolog, logoped eller fysioterapeut.
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange din yrkestitel, arbetsplats och mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från privatpersoner. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177 för invånare
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.