• Du har valt: Värmland
Motorisk utveckling

Motorisk utveckling 3 till 5 månader

Typisk motorisk utveckling och avvikande motoriskt utförande för barn mellan 3 och 5 månader.

I åldern 3 till 5 månader vill barnet gärna känna på och försöka hålla i saker som kommer i närheten av händerna. Allt stoppas i munnen för att barnet ska få ännu mer information om hur händerna fungerar och hur föremål känns.

Ryggläge

Barnet förbättrar nu sin förmåga att röra sig mot tyngdkraften. Stabiliteten i huvudet och bålen ökar och så småningom kan barnet röra på huvudet, armarna och benen utan att tappa balansen när det ligger på rygg. Detta gör att barnet kan behålla koncentrationen på det som är intressant längre stunder.

Magläge

Uthålligheten i magläge ökar och barnet har glädje av att kunna ligga i denna position och se sig omkring. Men det förutsätter att barnet har fått tillfälle att träna magläge. Barnet är fortfarande beroende av att det finns något intressant att titta på. Det är fortfarande tillräckligt utmanande att stödja på underarmarna, så det är ännu för tidigt för barnet att gripa efter saker i magläge.

Motorisk utveckling för barn mellan 3 och 5 månader
Lägesbeskrivning Motorisk utveckling
Ryggläge
  • Barnet håller huvudet med ansiktet vänt rakt fram så länge barnet själv önskar.
  • Barnet kan vrida huvudet helt åt både höger och vänster, och tappar sällan balansen när hen vrider huvudet för att titta på något som rör sig.  
  • Händerna förs ihop framför kroppen. Barnet känner på sina händer och stoppar dem i munnen. Händerna är annars öppna eller löst knutna, redo att ta tag i föremål.
  • Bålen är stabil och barnet tappar inte balansen. Några barn börjar viljemässigt vända sig till sidan och tillbaka till ryggläge.
  • Benen lyfts från underlaget med böjning i höft- och knäleder. Fötterna hålls i luften och ibland förs de ihop i kroppens medellinje. Ibland sätter barn fötterna i underlaget så att stjärten lyfts upp.
  • Barnet kan med ökad förmåga röra på fotleden utan att det påverkar hela benets rörelse.
Magläge
  • Barnet håller huvudet upprätt, riktat framåt, och vrider det lika mycket åt höger och vänster.
  • Armarna är böjda så att barnet kan stödja på underarmarna. Händerna är öppna eller löst knutna. Om föremål vidrör barnets händer försöker hen greppa efter det.
  • Bålen är sträckt och stabil.
  • Benen är gärna sträckta men knäna kan böjas utan att påverka höftleden. Fötterna kan hållas i luften, och en del barn kan roa sig genom att dunka fotryggen mot underlaget.
Sittande
  • När barnet sitter med stöd runt bålen hålls huvudet och bålen symmetriskt och stabilt i medellinjen.
  • Armarna, händerna, benen och fötterna rör sig på ett likartat och anpassat sätt.
Stående
  • Barnet tar stöd på hela fötterna när det står med stöd.
  • Huvudet och bålen hålls symmetriskt i medellinjen.
  • Armarna, händerna, benen och fötterna rör sig på ett likartat och anpassat sätt.
Handfunktion
  • Barnet greppar efter föremål med både höger och vänster hand.
  • Händerna används lika mycket och kan samma saker.
  • Händerna rör sig på ett likartat och anpassat sätt.

Avvikande motoriskt utförande vid 3 till 5 månader

Vid 3 till 5 månaders ålder ska man reagera på följande avvikelser i det motoriska utförandet:

  • nedsatt ansiktsmimik
  • rörelsefattigdom
  • nedsatt uthållighet eller ork
  • asymmetriska rörelser
  • spända armar
  • hårt knutna händer
  • inslagna tummar
  • spända ben
  • plantarflexion av fotleden, det vill säga att foten böjer sig nedåt
  • spända rörelser
  • oförmåga att hålla huvudet stadigt i olika kroppslägen
  • okoordinerade rörelser
  • headlag och generellt låg muskeltonus
  • ökade och tydligare avvikelser när barnet vill röra sig målinriktat.

Till toppen av sidan