• Du har valt: Örebro län
Motorisk utveckling

Motorisk utveckling 12 till 18 månader

Typisk motorisk utveckling och avvikande motoriskt utförande för barn mellan 12 och 18 månader.

Typisk motorisk utveckling

Barnet förflyttar sig nu självständigt i och ur alla positioner. Det vill säga, barnet kan ta sig från ryggläge via magläge och fyrfota till stående och tillbaka. Barnet tar stöd vid behov.

Barnet går till en början i sidled med stöd av möbler, åt både höger och vänster. Detta är förberedelser för att barnet ska kunna gå själv. När barnet känner sig tillräckligt stadigt släpper hen stödet och står några sekunder utan stöd. Nu börjar den självständiga gången närma sig.

Det varierar mycket när barn tar sina första självständiga steg och tidpunkten är i sig inte viktig. Men det är viktigt att förstå varför barnet eventuellt är sent. Vill barnet inte ta stöd på fötterna? Är benen spända?

Handfunktion

Under den här perioden blir barnet även skickligare med sina händer. Barnet använder båda händerna ungefär lika mycket och händerna samarbetar hela tiden. Genom sin nyvunna förmåga att styra pekfingrets rörelser vill barnet peka på allt i sin omgivning. Att barnet kan styra pekfingrets rörelser gör också att det nu kan undersöka små saker genom att plocka upp dessa med pincettgrepp, det vill säga mellan tummen och pekfingret.

Avvikande motoriskt utförande

Vid 12 till 18 månaders ålder ska man reagera på följande avvikelser i det motoriska utförandet:

  • nedsatt ansiktsmimik
  • rörelsefattigdom
  • nedsatt uthållighet eller ork
  • nedsatt förmåga att ta sig mellan olika positioner
  • asymmetriska rörelser
  • spända armar
  • hårt knutna händer
  • inslagna tummar
  • spända ben
  • plantarflexion av fotleden, det vill säga att foten böjer sig nedåt
  • spända rörelser
  • okoordinerade rörelser
  • oförmåga att hålla huvudet stadigt i olika kroppslägen
  • skakighet
  • instabilitet
  • utpräglad enhänthet
  • bristande samordning mellan händerna och öga-handkoordination
  • spändhet i sittande, stående och förflyttning, till exempel spända ben och att stå på tå
  • bristande variation
  • generellt låg muskeltonus
  • ökade och tydligare avvikelser när barnet vill röra sig målinriktat.

Till toppen av sidan