Motorisk utveckling 4 till 5 år
Typisk motorisk utveckling och avvikande motoriskt utförande för barn mellan 4 och 5 år.
Barn 4 år
Rörelserna är nu mer harmoniska och behärskade än tidigare. Barnet tycker det är roligt att röra sig. Rörelselekar och att balansera är populärt. Många barn tycker om att pyssla med saker som tränar händerna och tankeförmågan. Till exempel att lägga pussel, rita, bygga med lego, använda skärmar av olika slag och titta i böcker.
Grovmotorik
Följande är typisk grovmotorisk utveckling för barn i 4-årsåldern:
- Barnet kan gå balansgång på ett brett streck eller en bräda.
- Barnet kan springa så att båda fötterna är i luften samtidigt.
- Barnet kan hoppa små jämfota hopp framåt.
- Barn kan hoppa längdhopp med ansats, minst 20 centimeter.
- Barnet kan röra armarna, händerna, benen och fötterna på ett likartat och anpassat sätt.
Handfunktion
Följande är typisk handfunktion för barn i 4-årsåldern:
- Barnet placerar föremål med god riktning och anpassad kraft.
- Barnet kan hålla om pennan med tum- och fingergrepp i stället för mot handflatan som i yngre åldrar.
- Barnet kastar och fångar en stor och en liten boll.
- Barnet kan klä på sig själv, men klarar ännu inte svåra knappar och skosnören.
- Barnet rör händerna på ett likartat och anpassat sätt.
Barn 4 till 5 år
Barnet behärskar sina rörelser väl. Barn i den här åldern är ständigt på upptäcktsfärd och rör sig över större ytor.
Grovmotorik
Följande är typisk grovmotorisk utveckling för barn i 4-5-årsåldern:
- Barnet går ledigt, motsatt arm och ben rör sig samtidigt, armarna svänger fritt.
- Barnet reser sig snabbt, utan stöd, från ryggläge till stående.
- Barnet kan stå på ett ben utan att knäna rör varandra. Barnet behöver endast kunna balansera på ett ben.
- Barnet kan hoppa 3 till 4 steg framåt på ett ben. Barnet behöver endast kunna hoppa på ett ben.
- Barnet hoppar längdhopp med ansats, minst 60 centimeter, och ett högt jämfota svikthopp på stället.
- Barnet rör armarna, händerna, benen och fötterna på ett likartat och anpassat sätt.
Handfunktion
Följande är typisk grovmotorisk utveckling för barn i 4-5-årsåldern:
- Barnet placerar föremål med god riktning och anpassad kraft.
- Barnet använder ett lågt skriv-/ritgrepp och håller långt ner på pennan.
- Barnet studsar boll mot golvet och fångar den med båda händerna.
- Barnet kan fånga en liten boll.
- Barnet rör händerna på ett likartat och anpassat sätt.
Avvikande motoriskt utförande
I följande situationer bör uppföljning av barnets motoriska utveckling göras samt konsultation med barnhälsovårdsteam och/eller specialistläkare eller fysioterapeut vid behov:
- Barnet visar en försenad motorisk utveckling.
- Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande.
- Barnet visar en avvikande motorisk förmåga.
- Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.
I följande situationer görs extra uppföljning och konsultation med barnhälsovårdsteamet. Överväg även vidare remittering till fysioterapeut och/eller specialistläkare:
- Barnet visar en försenad, avstannad eller har gått tillbaka i sin motoriska utveckling.
- Barnet visar avvikelser i sitt motoriska utförande vid upprepade undersökningar.
- Barnet visar en avvikande motorisk förmåga vid upprepade undersökningar.
- Barnet visar nyupptäckta motoriska avvikelser.
- Barnet visar bristande koordinationsförmåga och påtagligt bristande uppmärksamhets- och koncentrationsförmåga.
- Barnet visar balanssvårigheter.
- Barnet visar klumpig motorik.
- Barnet går på tå.
- Föräldrarna och/eller förskolan är oroliga.
Läs mer i Rikshandboken: Motoriska svårigheter och funktionsnedsättningar
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange din yrkestitel, arbetsplats och mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från privatpersoner. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177 för invånare
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.