Utvecklingsuppföljning 5 år
Uppföljning vid behov av barns motoriska, kognitiva och socioemotionella utveckling vid 5 till 6 års ålder.
Uppföljning vid behov
För de barn där barnhälsovården tidigare påbörjat insatser följs dessa upp vid 5-årsbesöket. Utvecklingsuppföljning vid behov sker till att börja med i det egna BHV-teamet.
Om barnet fortfarande har problem inför övergång till elevhälsan och dess medicinska insatser är det bra att påtala för mottagande verksamhet att det finns behov av utvecklingsuppföljning. Denna uppföljning görs bäst inom förskolans och elevhälsans ram. Det är elevhälsan som barnet ska möta framöver och som kan följa upp resultatet samt behov av vidare stöd.
Samverkan mellan barnhälsovård, förskola, elevhälsa och föräldrarna är avgörande för överföring av information och planering för barnets fortsatta behov av insatser och skolgång.
Anamnes och observation
Vid varje besök observera:
- föräldrars egna frågor eller funderingar
- samspel och kommunikation mellan förälder och barn
- samspel och kommunikation mellan barn och personal.
Bedömning av | Moment | Genomförande | Avvikelser | Åtgärder |
---|---|---|---|---|
Språk, kognitiv utveckling, uppmärksamhet | Lyssnar och förstår berättelser utan bilder. | Anamnes. Kan vara uppmärksam och lyssna på högläsning | Svårt vara uppmärksam, sitter inte stilla mer än en kort stund, får inget sammanhang i berättelsen. | Se ”Generella åtgärder”. |
Språk, kognitiv utveckling | Berättar begripligt. | Anamnes. Berätta till bild: Vad händer på bilden? | Kan inte, inte heller anamnestiskt. | Se ”Generella åtgärder”. |
Kommunikation och lek | Leker med jämnåriga. | Anamnes | Leker bäst med yngre barn eller ensam. | Se ”Generella åtgärder”. |
Finmotorik, formuppfattning, öga-handkoordination, kroppsuppfattning och självuppfattning | Ritar människor med fem detaljer. | Förutom kropp och huvud ska barnets teckning bestå av armar eller ben samt ytterligare fyra detaljer, till exempel hår, ögon, mun, kläder. Parvisa kroppsdelar är samma detalj. | Klarar inte kraven. Kroppsdelarna hänger inte ihop. Omoget penngrepp. Håller för löst eller för hårt i pennan. Okoordinerade rörelser. Darrig. |
Om enda missade moment, ingen åtgärd. Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultation BHV-psykolog, fysioterapeut, arbetsterapeut Vidare utredning enligt regionala riktlinjer i samverkan med elevhälsans medicinska insatser. |
Kognitiv utveckling, koncentration | Väntar på sin tur. | Anamnes, till exempel kan vänta på sin tur vid samling i förskolan, i matsituationer. | Kan inte vänta på sin tur. |
Om enda missade moment, ingen åtgärd. Om fler moment avvikande: BHV-team, konsultation BHV-psykolog. Vidare utredning enligt regionala riktlinjer i samverkan med elevhälsans medicinska insatser. |
Generella åtgärder
För att kunna värdera betydelsen av eventuella tecken på sen eller avvikande utveckling bör andra aspekter av barnets hälsa, utveckling och sätt att fungera beaktas och undersökas vidare utifrån behov.
Gör följande vid avvikelser från förväntat utförande:
- Fråga föräldrarna om fynden stämmer och om detta är något föräldrarna har observerat tidigare.
- Vägledning och rådgivning om lek och stimulans.
- Vägledning och rådgivning anpassat till utfall och barnets och familjens behov.
- Uppföljning vid kommande hälsobesök och hälsouppföljning.
- Uppföljning vid extra besök utifrån behov.
- Konsultera BHV-teamet utifrån behov.
Konsultation och remittering
Vid flera avvikelser inom ett eller fler områden eller kvarstående avvikelser över tid: konsultation eller remiss till berörd profession, exempelvis barnläkare, BHV-psykolog, logoped eller fysioterapeut.
Rikshandboken i barnhälsovård vänder sig till professionen. Ange din yrkestitel, arbetsplats och mejladress om du vill att vi ska kunna svara dig.
Redaktionen hanterar inte frågor från privatpersoner. Om du har frågor om ett barn kontakta din barnavårdscentral, BVC och/eller 1177 för invånare
*Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av den rättsliga grunden "intresseavvägning" (artikel 6.1 f) i GDPR.