Hur kan 1177 för vårdpersonal underlätta ditt arbete?

Syftet med enkäten är att identifiera vilka funktioner och kunskapsstöd som ska finnas på den nya plattformen 1177 för vårdpersonal. Enkäten tar ett par minuter att fylla i och dina svar är anonyma. Enkäten finns tillgänglig till och med 2024-09-30.

Till enkäten
Utvecklingsuppföljning i olika åldrar

Utvecklingsuppföljning 5 år

Bedömning av barns motoriska, kognitiva och socioemotionella utveckling vid 5 till 6 års ålder. Moment, genomförande, avvikelser och åtgärder.

I utvecklingsuppföljningen ingår att väga samman vad barnet förmedlar under besöket, förälderns beskrivning av barnet, vad som sedan tidigare är känt, samt riktade frågor (anamnes), observationer och strukturerade undersökningar. Se regionalt tillägg om aktuellt för åldern.

Anamnes och observation

Vid varje besök observera:

  • föräldrars egna frågor eller funderingar
  • samspel och kommunikation mellan förälder och barn
  • samspel och kommunikation mellan barn och personal.
Utvecklingsbedömning vid 5 år
Bedömning av  Moment Genomförande Avvikelser Åtgärder
Språk, kognitiv utveckling, uppmärksamhet Lyssnar och förstår berättelser utan bilder. Anamnes. Kan vara uppmärksam och lyssna på högläsning Svårt vara uppmärksam, sitter inte stilla mer än en kort stund, får inget sammanhang i berättelsen. Se ”Generella åtgärder”.
Språk, kognitiv utveckling Berättar begripligt. Anamnes. Berätta till bild: Vad händer på bilden? Kan inte, inte heller anamnestiskt. Se ”Generella åtgärder”.
Kommunikation och lek Leker med jämnåriga. Anamnes Leker bäst med yngre barn eller ensam. Se ”Generella åtgärder”.
Finmotorik, formuppfattning, öga-handkoordination, kroppsuppfattning och självuppfattning Ritar människor med fem detaljer. Förutom kropp och huvud ska barnets teckning bestå av armar eller ben samt ytterligare fyra detaljer, till exempel hår, ögon, mun, kläder. Parvisa kroppsdelar är samma detalj. Klarar inte kraven. Kroppsdelarna hänger inte ihop. Omoget penngrepp. Håller för löst eller för hårt i pennan. Okoordinerade rörelser. Darrig.

Om enda missade moment, ingen åtgärd. Om fler moment avvikande: BHV-team Konsultation BHV-psykolog, fysioterapeut, arbetsterapeut

Vidare utredning enligt regionala riktlinjer i samverkan med elevhälsans medicinska insatser.

Kognitiv utveckling, koncentration Väntar på sin tur. Anamnes, till exempel kan vänta på sin tur vid samling i förskolan, i matsituationer. Kan inte vänta på sin tur.

Om enda missade moment, ingen åtgärd. Om fler moment avvikande: BHV-team, konsultation BHV-psykolog.

Vidare utredning enligt regionala riktlinjer i samverkan med elevhälsans medicinska insatser.

Generella åtgärder

För att kunna värdera betydelsen av eventuella tecken på sen eller avvikande utveckling bör andra aspekter av barnets hälsa, utveckling och sätt att fungera beaktas och undersökas vidare utifrån behov.

Vid avvikelser från förväntat utförande:

  • Fråga föräldrarna om fynden stämmer och om detta är något föräldrarna har observerat tidigare.
  • Vägledning och rådgivning om lek och stimulans.
  • Vägledning och rådgivning anpassat till utfall och barnets och familjens behov. 
  • Uppföljning vid kommande hälsobesök och hälsouppföljning.
  • Uppföljning vid extra besök utifrån behov. 
  • Konsultera BHV-teamet utifrån behov.

Konsultation och remittering

Vid flera avvikelser inom ett eller fler områden eller kvarstående avvikelser över tid: konsultation eller remiss till berörd profession, exempelvis barnläkare, BHV-psykolog, logoped eller fysioterapeut.

Till toppen av sidan