Hur kan 1177 för vårdpersonal underlätta ditt arbete?

Syftet med enkäten är att identifiera vilka funktioner och kunskapsstöd som ska finnas på den nya plattformen 1177 för vårdpersonal. Enkäten tar ett par minuter att fylla i och dina svar är anonyma. Enkäten finns tillgänglig till och med 2024-09-30.

Till enkäten
Utvecklingsuppföljning i olika åldrar

Utvecklingsuppföljning 6 månader

Bedömning av barns motoriska, kognitiva, kommunikativa och socioemotionella utveckling vid 6 månaders ålder. Moment, utförande, avvikelser och åtgärder.

I utvecklingsuppföljningen ingår att väga samman vad barnet förmedlar under besöket, förälderns beskrivning av barnet, vad som sedan tidigare är känt, samt riktade frågor (anamnes), observationer och strukturerade undersökningar. Se regionalt tillägg om aktuellt för åldern.

Anamnes och observation

Vid varje besök observera:

  • föräldrars egna frågor eller funderingar
  • samspel och kommunikation mellan förälder och barn
  • samspel och kommunikation mellan barn och personal.
Utvecklingsuppföljning vid 6 månader

Bedömning av

Moment

Genomförande

Avvikelser

Åtgärder

Grovmotorik

Barnet vänder runt.

Observera barnet avklätt i ryggläge.

Inga försök, inte heller hemma. Nedsatt uthållighet eller ork. Påtaglig asymmetri. Spända armar. Hårt knutna händer. Inslagna tummar. Spända ben. Plantarflexion i fotleden. Spända rörelser. Okoordinerade rörelser.

Uppmuntra till lek på golvet och att träna magläge. I övrigt se rubrik ”Generella åtgärder”.

Grovmotorik 

Drar sig upp mot sittande.

Fatta barnets händer när hen ligger på rygg och dra barnet uppåt.

Barnet följer inte med i uppåtrörelsen, är slapp och huvudet faller bakåt.

Mycket låg tonus och/eller i kombination med annan avvikelse. Remiss till barnläkare.

Finmotorik

Flyttar föremål mellan händerna.

Observera handfunktion. Använd lockande och lämplig leksak. 

Påtaglig asymmetri. Spända armar. Hårt knutna händer. Inslagna tummar. Spända rörelser. Okoordinerade rörelser.

Se ”Generella åtgärder”.

Kognitiv utveckling 

Tittar efter tappad leksak.

Låt barnet titta på färgglad leksak och tappa den sedan bredvid barnet.

Barnet reagerar inte på att leksaken försvinner.

Se ”Generella åtgärder”.

Kommunikation och socioemotionell utveckling 

Svarar med ögonkontakt eller svarsljud då man pratar med barnet.

Sök ögonkontakt och prata med barnet.

Får inte ögonkontakt eller svarsljud.

Remiss hörselvård beroende på utfall. I övrigt se ”Generella åtgärder”.

 

 

Generella åtgärder

För att kunna värdera betydelsen av eventuella tecken på sen eller avvikande utveckling bör andra aspekter av barnets hälsa, utveckling och sätt att fungera beaktas och undersökas vidare utifrån behov.

Vid avvikelser från förväntat utförande:

  • Fråga föräldrarna om fynden stämmer och om detta är något föräldrarna har observerat tidigare.
  • Vägledning och rådgivning om lek och stimulans.
  • Vägledning och rådgivning anpassat till utfall och barnets och familjens behov. 
  • Uppföljning vid kommande hälsobesök och hälsouppföljning.
  • Uppföljning vid extra besök utifrån behov. 
  • Konsultera BHV-teamet utifrån behov.

Konsultation och remittering

Vid flera avvikelser inom ett eller fler områden eller kvarstående avvikelser över tid: konsultation eller remiss till berörd profession, exempelvis barnläkare, BHV-psykolog, logoped eller fysioterapeut.

Regionala tillägg

Här finns regionala tillägg

Till toppen av sidan